Genel

Olay Müdahale Hakkında Her Şey

0 7

Olay Müdahale Hakkında Her ŞeyOlay müdahalesi, siber saldırı sonrasını ele almaya ve yönetmeye yönelik organize bir yaklaşımdır. Doğru bir şekilde kontrol altına alınmayan herhangi bir siber saldırı, büyük bir veri ihlaline ve sistem çökmesine yol açabilir, ve daha büyük bir soruna dönüşebilir. Bir olaya hızlı bir şekilde müdahale etmek, bir kuruluşun kayıpları en aza indirmesine, istismar edilen güvenlik açıklarını azaltmasına, hizmetleri geri yüklemesine ve gelecekteki siber saldırıların oluşturacağı riskleri azaltmasına yardımcı olacaktır.

Olay Müdahalenin Önemi

Olay müdahalesi, bir kuruluşun hem bilinen hem de bilinmeyen siber saldırılar için hazırlıklı olmasını sağlar. Siber saldırı meydana geldiğinde saldırıyı hemen tanımlamak için güvenilir bir yöntemdir. Olay müdahalesi ayrıca bir kuruluşun, bir saldırıyı hasara neden olmadan önce durdurmak için bir dizi uygulama oluşturmasına olanak tanır.

Olay müdahale, bir işletmeyi yürütmenin çok önemli bir bileşenidir. Olaylar, basit kötü amaçlı yazılım bulaşmalarından, oturum açma kimlik bilgilerini ve veritabanı sızıntılarını tehlikeye atabilecek şifrelenmemiş çalışan dizüstü bilgisayarlarına kadar değişebilir. Bu olaylardan herhangi biri, tüm şirketin başarısını etkileyebilecek hem kısa hem de uzun vadeli etkilere sahip olabilir.

Kuruluşlar İçin Olay Müdahale Neden Hayati Önem Taşır?

Kuruluşlar yasal para cezaları, yasal ücretler ve veri kurtarma maliyetleriyle karşı karşıya kalabileceğinden güvenlik olayları pahalıya mal olabilir. Müdahale edilmeyen olaylar daha düşük marka itibarı, müşteri sadakati ve müşteri memnuniyeti ile ilişkili olduğundan gelecekteki karları da etkileyebilir.

Kuruluşlar olayları tamamen ortadan kaldıramazken, olay müdahale bunları en aza indirmeye yardımcı olur. Siber saldırganlar her zaman var olmaya devam ederken, saldırılarını önlemek ve bunlara yanıt vermek için bir ekip hazırlanabilir. Bu nedenle işlevsel, etkili bir olay müdahale aracına sahip olmak her tür organizasyon için önemlidir.

Siber Saldırı Türleri

Siber saldırı türleri farklılık göstermektedir. Bir kuruluş için siber tehdit olarak kabul edilen bir şey, diğeri için bir önem arz etmeyebilir. Aşağıdakiler, siber saldırı türlerine birkaç örnektir:

  • Kritik bulut hizmetlerine yönelik Dağıtılmış Hizmet Reddi ( DDoS ) saldırısı.
  • Kurumsal ağ genelinde kritik iş dosyalarını şifreleyen bir kötü amaçlı yazılım veya fidye yazılımı bulaşması.
  • Müşterilerin kişisel olarak tanımlanabilir bilgilerinin (PII) ifşasına yol açan başarılı bir Phishing girişimi.
  • Kaybolan hassas müşteri kayıtlarına sahip olduğu bilinen şifrelenmemiş bir dizüstü bilgisayar.

Olay müdahale prosedürlerinin uygulanmasını garanti eden güvenlik olayları hem acil hem de önemli olarak kabul edilir. Yani, genel olarak acildirler ve derhal ilgilenilmeleri gerekir ve işin önemli sistemleri, bilgileri veya alanları üzerinde etkileri vardır.

Olay müdahalenin bir diğer önemli yönü, tehditler ve güvenlik açıkları arasındaki farkı tanımlamaktır. Tehdit, kötü niyetli veya finansal bir kazanç için bir güvenlik açığından yararlanmak isteyen bir siber saldırgandır. Güvenlik açığı, bir bilgisayar sistemindeki, iş sürecindeki veya kullanıcıdan kaynaklı  bir zayıflıktır. Siber saldırganlar, güvenlik açıklarından yararlanır ve bu da iş riski oluşturur. Olası sonuçlar arasında hassas bilgi varlıklarına yetkisiz erişim, kimlik hırsızlığı, çevrimdışına alınan sistem ihlalleri yer alır.

6 Adımlı Olay Müdahale Planı

Olay müdahale planı, bir olay meydana geldiğinde olay müdahale ekibinin (CIRT) izlediği talimatlar dizisidir. Siber saldırının etkilerini tespit etmek, yanıtlamak ve sınırlamak için prosedürler içerir.

Olay müdahale planları genellikle veri ihlalleri, Hizmet Reddi (DDoS) saldırıları, ağ izinsiz girişleri, fidye yazılımı veya içeriden gelen tehditler dahil olmak üzere olası saldırı senaryolarına nasıl yanıt verileceğine ilişkin talimatlar içerir.

Bir Olay Müdahale Planı (IRP) olmadan, bir kuruluş saldırıyı tespit edemeyebilir. Olay müdahale prosedürleri önceden geliştirilmediğinde, siber saldırı sonrasında gösterilen çabalar durumu daha da kötüleştiriyor.

Araştırmalara göre, bir olay müdahale planının altı temel aşaması vardır:

  1. Hazırlık. Kullanıcıları ve BT personelini, olası siber saldırılarla başa çıkmaya hazırlamak.
  2. Kimlik. Bir olayın bir güvenlik olayı olup olmadığını belirleme.
  3. Muhafaza. Daha fazla hasarı önlemek için olayın hasarını sınırlamak ve etkilenen sistemleri izole etmek.
  4. Yok etme. Olayın temel nedenini bulmak ve etkilenen sistemleri ortadan kaldırmak.
  5. Kurtarma. Hiçbir tehdidin kalmamasını sağlamak ve etkilenen sistemlerin tekrar işleme konulmasına izin vermek.
  6. Alınan dersler. Olay dokümantasyonunu tamamlamak, analiz yapmak ve gelecekteki müdahale çabalarını potansiyel olarak iyileştirmek.

“Bu gönderi orijinal olarak www.phishing.com.tr adresinde yayımlanmıştır”

RSS Teknoloji Haberleri